نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
5479
-
الف
+

تنوع غذاهای سنتی و محلی افغانستان یکی از جاذبه های فرهنگی این کشور است

کارشناس میز افغانستان در موسسه فرهنگی اکو، تنوع غذاهای سنتی و محلی افغانستان را یکی از جاذبه های فرهنگی این کشور دانست.

به گزارش آی فیلم 2، جشنواره بین‌المللی خوراک ملل با هدف معرفی آداب و رسوم ملت‌های مختلف درباره طبخ و مصرف غذا ۲۰ تا ۲۵ اسد (مردادماه) ، در قالب پوستر و یا نمایش پخت آنها در مرکز نمایشگاهی برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

بانو  «معصومه نظری» نماینده افغانستان در موسسه فرهنگی اکو، جشنواره خوراک ملل تهران را محملی برای معرفی انواع غذاهای کشورهای عضو دانست و اظهارداشت: کسب تجربه‌های ناب و شگفت انگیز، آشنایی مردم با فرهنگ و آداب و رسوم غذایی ملل مختلف و بازاریابی برای صنایع غذایی ملی و بین المللی از جنبه های برگزاری جشنواره‌های مختلف غذایی در جای جای جهان می باشد.

وی افزود: موضوع غذاهای ملی و محلی به عنوان یکی از مؤلفه‌های فرهنگی یک ملت حتی می تواند از جغرافیه، زبان مادری و پوشش نیز مهم‌تر باشد و ملت‌ها با معرفی غذاهایشان، ضمن معرفی بخش مهمی از آداب و رسوم خود، نیازهای غذایی که فرهنگ جوامع را می‌سازد را نیز به دیگر جوامع معرفی می‌کنند.

نظری اضافه کرد: غذاها می توانند فرهنگ ها را به هم پیوند زده و فارغ از تفاوت‌ها و یا تشابهاتی که ملت‌های مختلف به لحاظ سرزمین، دین و مذهب دارند، باعث ایجاد دوستی بین ملت‌ها و کشورها شود.

وی همچنین در خصوص اشتراکات خوراک مردم ایران و افغانستان گفت: مانند ایرانی‌ها، نان و برنج غذای اصلی افغانستانی ها است و ضمن پخت غذاهای چرب، آداب و رسوم خاصی برای تزیین و چیدن غذاها دارند و دوست دارند با حجم بالا از غذایی که دستپخت خودشان است از مهمانان خود پذیرایی کنند. 

نماینده افغانستان در مؤسسه فرهنگی اکو درباره فرهنگ و آداب و رسوم غذایی در افغانستان چنین گفت: تنوع فرهنگی غذاهای سنتی و محلی یکی از جاذبه‌های فرهنگی افغانستان است به طور مثال قابلی پلو به عنوان شناخته شده ترین غذای افغانستان، نارنج پلو، آشک ، منتو و بولانی غذاهای ملی افغانستان است که در اکثر رستوران‌ها و خانه‌ها پخته می‌شود.

وی ادامه داد: سمنک و هفت میوه و جلبی از دسرهای سنتی و معروفی هستند که در ایام خاصی مثل نوروز آماده می شوند و غذاهایی مانند لده، شوله غوربندی،کیچری قروت و قروتی از مناطق مرکزی و یا روستاهای هرات، بدخشان و شرق افغانستان به رستوران‌تهای پایتخت نیز راه یافته‌اند. برای شناخت بیشتر تنوع غذایی انواع نان مانند نان خاصه، نان چپاتی، نان روت، نان روغنی، نان لواشه، نان اُزبکی، نان تاوگی، نان پرکی و غیره را نیز باید اضافه کرد.

«نظری» اظهار داشت : رستورانت های کابل و شهرهای اصلی افغانستان با ارائه غذاهای سنتی و محلی، می توانند به عنوان یکی از اصلی ترین جاذبه‌های توریستی کشور افغانستان مطرح شوند و در رستورانت هتل‌های گران قیمت معمولاً غذاهای سنتی و محلی به بهترین شکل ارائه می‌شود.

بانو نظری میوه خشک یا خشکبار افغانستان را بخشی از خوراک این کشور دانست و گفت: بادام دایکندی، عسل بدخشان، انار قندهار، توت پنجشیر، انگور و زعفران هرات، نارنج ننگرهار، زردآلوی غزنی و میوه‌های دیگر افغانستان به کشورهایی مثل عربستان سعودی، امارات، چین، هند، ترکیه و شماری از کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

ع ا/ ح ح

نظر شما
ارسال نظر